Zelf fietslessen organiseren

Fietsen verandert levens. Het geeft bewegingsvrijheid en zorgt ervoor dat mensen met beperkte vervoersmogelijkheden toch kunnen deelnemen aan het dagelijkse leven. Om zoveel mogelijk mensen op de fiets te krijgen, moedigt De Fietsschool steden, gemeenten en organisaties aan om zelf fietslessen voor volwassenen te organiseren.

Wil jij starten met een fietsaanbod? Of heb je al een aanbod dat je breder bekend wil maken? De Fietsschool timmert graag mee aan de toekomst van jouw initiatief.

Jan Christiaens

De Fietsschool ondersteunt jouw fietsinitiatief

Wij helpen jou om jouw fietslessen in de kijker te zetten, of om een echte fietsschool op te starten.

Zet jouw fietslessen in de kijker

Alle fietslessen voor volwassenen verzamelen in één handig overzicht. Dat is onze ambitie. Ook jij kan jouw lokaal fietsinitiatief in de kijker zetten via ons platform. Helemaal gratis. Zo bereik je een breder publiek. Maak een account aan en voeg jouw lessenreeks toe aan ons overzicht.

Richt zelf een échte fietsschool op

Wil jij fietslessen voor volwassenen organiseren? Doe je dat al, maar wil je een stapje verder gaan? Sluit je dan aan bij De Fietsschool als pro. Wij leren jou alle kneepjes van het vak en begeleiden je stap voor stap bij de uitbouw van jouw fietsschool. Contacteer ons voor een eerste kennismakingsgesprek.

Ons aanbod voor steden, gemeenten en organisaties

Om steden, gemeenten en organisaties te ondersteunen in hun missie om zoveel mogelijk mensen op de fiets te krijgen, biedt De Fietsschool ondersteuning aan, bijvoorbeeld via onze online kennisbank vol informatie, inspiratie en handige tips voor initiatiefnemers. Start vandaag nog gratis met onze basisbegeleiding of vraag een offerte aan voor professionele begeleiding op maat, van A tot Z. Zo zorgen we er samen voor dat jouw Fietsschool snel een versnelling hoger schakelt.

Basic

Helemaal gratis!

Pro

Offerte op maat

Toegang tot onze kennisbank

Alles over hoe je een Fietsschool opstart, de ideale lesfiets, vrijwilligers, ...

Beperkte toegang tot een aantal artikels en voorbeelden
Volledige toegang tot tientallen artikels, templates en handleidingen

Zet jouw fietslessen in onze kalender

Zet jouw lesmomenten in onze handige kalender. Zo vinden deelnemers nog makkelijker de weg naar jouw Fietsschool.

Leerlingen schrijven in via de website

Alles gebeurt automatisch. Jij geeft aan wanneer de lessen zijn en hoeveel personen kunnen deelnemen, het inschrijven gebeurt vanzelf.

Organisatieportaal voor jouw Fietsschool

Via jouw eigen organisatieportaal zet je je Fietsschool mooi in de kijker en vinden deelnemers en partners makkelijk de weg.

Complete training voor je lesgevers

Via onze train-the-trainer maken we jouw vrijwilligers of lesgevers nog sterker met tips en tricks, voorbeeldoefeningen, lesideeën en onze complete handleidingen.

1-daagse opleiding, aangepast aan de noden van jouw vrijwilligers of lesgevers

Laat je coachen door onze experts

Een expert beantwoordt al jouw vragen (praktisch, educatief, organisatorisch) en zet je op weg naar een professionele Fietsschool.

5 uur coaching, op afstand of ter plaatse

Ook voor bedrijven

De Fietsschool werkt ook samen met bedrijven om hun werknemers te leren fietsen. Zo geraken ze op een duurzame manier op het werk of bij klanten.

Samen bekijken we graag hoe we werknemers zonder fietservaring op de fiets krijgen. En ook werknemers die al kunnen fietsen, kunnen vaak nog wat extra ondersteuning gebruiken.

Met onze workshops Defensief Fietsen en Wegcode voor Fietsers verminderen we arbeidsongevallen en zetten we iedereen veilig op weg.

Wat kan De Fietsschool nog voor mij doen?

Geef nog betere fietslessen dankzij onze train-the-trainer sessies

Fietsles geven is geen kernfysica. Maar het vergt wel wat pedagogisch inzicht, kennis van de wegcode en natuurlijk ook een vlotte omgang met de deelnemers. Hoe je dat allemaal aanpakt, leer je in onze train-the-trainer sessie.

Laat ons fietslessen geven

Wil jouw stad, gemeente of organisatie fietslessen geven maar kom je handen tekort? Dan staan de lesgevers van De Fietsschool klaar om jou te helpen. In 15 lessen leiden ze mensen zonder fietservaring op tot zelfstandige fietsers.

Put uit onze kennisbank

Onze kennisbank bundelt tips en tricks, goede voorbeelden en gewoonweg heel wat informatie en inspiratie om jouw fietsinitiatief in goede banen te leiden. De kennisbank geeft jou de handvaten die je nodig hebt, van opstart tot impactmeting.

Laat ons jouw coach zijn

Dankzij onze jarenlange ervaring in het begeleiden van lokale fietsscholen, kan je bij De Fietsschool terecht voor advies en antwoorden op al je vragen. Heb jij vragen over de organisatie, communicatie of evaluatie? Wij helpen je op weg. Het eerste gesprek is gratis.

Een succesformule

De Fietsschool ondersteunde al tientallen lokale fietsinitiatieven. Met succes, zo bewijzen de honderden deelnemers die dankzij de fietslessen vol zelfvertrouwen en zonder zorgen op de fiets springen. En ook jij kan bijdragen aan dit succes, bijvoorbeeld als sponsor of als partner. Sluit je dus aan bij ons netwerk en word partner van De Fietsschool.

Fotoformaat website Mobiel 21 1320x990px 1
“De fiets is voor nieuwe inwoners niet alleen een functioneel vervoermiddel, maar staat ook symbool voor vrijheid, zelfstandigheid en zelfvertrouwen. Dat gevoel is goud waard, en bewijst dat fietsen inderdaad levens verandert.”
Richard, organiseert al vijf jaar fietslessen in Leuven en is Veloot van De Fietsschool

Meer leren over de impact van De Fietsschool?

Put uit onze kennisbank

Jan Christiaens