Geef nog betere fietslessen dankzij train-the-trainer

Fietsles geven is geen kernfysica. Toch is het belangrijk dat lesgevers over voldoende feeling, pedagogisch inzicht en kennis van de wegcode beschikken om deelnemers zonder fietservaring optimaal te begeleiden. Hoe je dat allemaal aanpakt, en hoe je jouw fietslessen nog een niveautje hoger tilt, leer je in onze train-the-trainer sessie.

De sessie in een notendop

Om lesgevers en vrijwilligers bij te scholen of voor te bereiden op hun eerste fietsles, biedt De Fietsschool een interactieve train-the-trainer sessie aan. Die sessie bestaat uit drie onderdelen en zoomt in op algemene fietsvaardigheid, de wegcode en fietsen in het verkeer. De sessie doorloopt deze drie onderdelen op één dag.

Na de sessie bieden we de handleidingen ook digitaal aan aan alle aanwezigen. Zo kunnen lesgevers de informatie achteraf nog eens doornemen, of delen binnen hun stad, gemeente of organisatie.

gemeenten

Sinds 2018 gaf De Fietsschool train-the-trainer sessies in 35 gemeenten.

fietslesgevers

Zo leidden we al 346 mensen op tot fantastische fietslesgevers.

Onderdeel 1: Leren fietsen voor volwassenen

Leren fietsen vraagt oefening, ook voor volwassenen. In dit onderdeel focussen we op de motorische vaardigheden die deelnemers onder de knie moeten krijgen, en hoe zich dat vertaalt in de aanpak en aankleding van jouw fietslessen. We lichten ook toe hoe je zorgt voor variatie in de fietsoefeningen, helemaal op maat van jouw doelgroep.

Onderdeel 2: De wegcode

De verkeersregels in Vlaanderen zijn complex. Zeker voor mensen die de Nederlandse taal nog niet goed beheersen, is de wegcode een wetgevend doolhof. Daarom leren we jou hoe je verkeersregels en verkeersborden op een laagdrempelige manier uitlegt aan mindertalige deelnemers.

Fotoformaat website Mobiel 21 1320x990px 2
“De sessie belichtte niet alleen de praktische kant van fietslessen, maar vormde ook een les in empathie. We plaatsten ons in de schoenen van beginnende fietsers en leerden vanuit dat perspectief hoe we deelnemers het best begeleiden.”
Ilse, lesgeefster bij de lokale fietsschool in Diksmuide

Onderdeel 3: Fietsen in het verkeer

Om echt te leren fietsen, is het essentieel dat deelnemers ook in het verkeer oefenen. Tussen andere weggebruikers dus. Die drukte vormt soms een drempel. In dit onderdeel denken we samen na over mogelijkheden om deelnemers te stimuleren en stress in het verkeer te verlichten.

Vraag jouw sessie aan

Klaar om jouw fietslessen een niveautje hoger te tillen? Vraag dan jouw train-the-trainer sessie aan. Samen maken we van elke fietsles een succes!