Laat ons fietslessen geven

Wil jouw stad, gemeente of organisatie fietslessen geven maar kom je handen tekort? Dan is De Fietsschool jouw partner. Onze ervaren en enthousiaste lesgevers klaar om jou te helpen. In 15 lessen leiden ze mensen zonder fietservaring op tot zelfstandige fietsers.

Hoe werkt het?

Lokale fietsscholen die een fietsaanbod willen uitrollen, maar onvoldoende lesgevers hebben om alle lessen te geven, kunnen bij De Fietsschool terecht voor helpende handen. We werken met lesgevers die al jarenlang volwassenen in het zadel helpen. Dat doen ze met enthousiasme en engagement. Ze kijken er dan ook naar uit om de handen uit de mouwen te steken in jouw stad, gemeente of organisatie.

Ook voor bedrijven

De Fietsschool werkt ook samen met bedrijven om hun werknemers te leren fietsen. Zo geraken ze op een duurzame manier op het werk of bij klanten. Samen bekijken we graag hoe we werknemers zonder fietservaring op de fiets krijgen. En ook werknemers die al kunnen fietsen, kunnen vaak nog wat extra ondersteuning gebruiken. Met onze workshops Defensief Fietsen en Wegcode voor Fietsers verminderen we arbeidsongevallen en zetten we iedereen veilig op weg.

Stap voor stap leren fietsen

Een lessenreeks van De Fietsschool bestaat telkens uit 15 lessen. Beginnende fietsers doorlopen daarbij altijd de volgende onderdelen:

• De lessenreeks start met een kennismaking. De deelnemers leren elkaar kennen.

• In de eerste lessen focussen we op de techniek van het fietsen. Dat doen we op een veilig terrein, niet in het verkeer zelf. Evenwicht houden, trappen, remmen, draaien, stoppen. Alles komt aan bod.

• Daarna zoomen we in op de verkeersregels in Vlaanderen en de verkeersborden die deelnemers onderweg op straat tegenkomen.

• In de laatste lessen oefenen we in het verkeer. Zo leren deelnemers hoe ze vlot en veilig kunnen fietsen in levensechte situaties.

• Tot slot geven we praktische tips en tricks, onder meer over de aankoop en het onderhoud van een fiets.

Om deelnemers op maat te begeleiden, nemen maximaal 20 mensen deel aan een lessenreeks.

gemeenten

Sinds 2018 schakelden 35 gemeenten lesgevers van De Fietsschool in om lessen te geven.

Meer ondersteuning

Fietsles geven is wellicht niet je enige taak. De Fietsschool kan je helemaal ontzorgen door de hele organisatie, van A-Z, uit handen te nemen. We zorgen voor administratie en inschrijvingen, doeltreffende communicatie en rekrutering, fietsen en lesmateriaal, effectieve fietslessen én een heldere impactrapportage. We bekijken graag hoe we je het best ondersteunen.