Kennisbank

Ontdek hoe je een fietsschool opstart en hoe je het maximum uit jouw fietsinitiatief haalt.

Start bij enkele van onze meest gelezen items

Een fietsschool opstarten

Met een goede voorbereiding en planning gaat jouw fietsschool vlot van start. Denk daarom goed na voor je eraan begint, en breng alle aspecten in rekening. Wij helpen je op weg.

Administratie

Voor een vlot verloop van de fietslessen houd je de administratie goed bij. Werk met aanwezigheidslijsten en fietsrapporten om jouw lessen nadien te kunnen evalueren.

Logistiek

Van parcoursmateriaal tot lesfietsen: om fietslessen te geven verzamel je op voorhand al het nodige materiaal. Hier ontdek je wat je allemaal nodig hebt.

Communicatie en promotie

Bij een fietsinitiatief komt heel wat communicatie kijken. Zowel richting deelnemers, partners als vrijwilligers. Besteed daar aandacht aan en maak jouw lesaanbod algemeen bekend.

Vrijwilligers

Vrijwilligers doen jouw fietsinitiatief draaien. Hoe rekruteer je hen? Hoe onthaal en omkader je hen? En welke taken kunnen zij allemaal opnemen? Dat ontdek je hier.

Fietsles geven

Van evenwicht houden tot voorrang geven: in een fietsles komen allerlei aspecten aan bod. Leer hier hoe je succesvolle fietslessen geeft.

Samen fietsen

Bouw na de lessenreeks een buddywerking uit en creëer een community van beginnende fietsers die elkaar helpen. Want samen fietsen is plezant.

Nazorg en blijven fietsen

Leren fietsen is één ding. Blijven fietsen is de volgende uitdaging. Voorzie nazorg rond fietsonderhoud en -herstel om van je deelnemers echt frequente fietsers te maken.

Een eigen fiets: kopen, huren of delen

Om het fietsen na de lessen niet te verleren, hebben deelnemers natuurlijk een eigen fiets nodig. Die kunnen ze kopen, huren of delen. En jij kan hen daarbij helpen.

Impact, monitoring en evaluatie

Monitor je deelnemers, evalueer je aanpak en ga voor maximale impact. Hier lichten we toe welke gegevens je best verzamelt en hoe je de impactmeting aanpakt.

Fietsschool XS: Fietslessen voor kinderen

De Fietsschool wil ook kwetsbare kinderen op de fiets krijgen. Met Fietsschool XS empoweren kinderen en ouders zodat ze samen met de fiets op pad kunnen.

BE CYCLE: Fietsen in opvangcentra

De Fietsschool ondersteunt opvangcentra die een fietsinitiatief willen uitrollen. Ontdek hier hoe je samen met je bewoners werkt rond fietsvaardigheid, -bezit, -onderhoud en -herstel.