BE CYCLE: Fietsen in opvangcentra

De Fietsschool ondersteunt opvangcentra die een fietsinitiatief willen uitrollen. Hier vind je alle informatie en inspiratie om samen met de bewoners van jouw opvangcentrum te werken rond fietsvaardigheid, -bezit, -onderhoud en -herstel.

BE CYCLE: Draaiboek voor jouw opvangcentrum

Handleiding

De Fietsschool werkt aan een integrale aanpak voor fietsinitiatieven in opvangcentra. En dat via het Fedasil-project BE CYCLE. Gebruik het BE CYCLE-draaiboek om van het fietsinitiatief in jouw opvancentrum een succes te maken.

1. Veilig leren fietsen

Hoe leer je bewoners veilig fietsen in het verkeer? Hoe breng je hen fietsvaardigheid en de verkeersregels bij? Hier vind je alle ondersteunende templates en downloads bij het eerste onderdeel van het BE CYCLE-draaiboek.

2. Fietsen voor bewoners

Hoe zorg je dat fietsende bewoners toegang hebben tot een betaalbare fiets? Ga je voor kopen, huren of delen? Hier vind je alle ondersteunende templates en downloads bij het tweede onderdeel van het BE CYCLE-draaiboek.

3. Fietsonderhoud en -herstel

Hoe empower je bewoners om hun fiets zelf te onderhouden en te herstellen? Hier vind je alle ondersteunende templates en downloads bij het derde onderdeel van het BE CYCLE-draaiboek.

Praktijkvoorbeelden

In verschillende opvangcentra lopen al fietsinitiatieven. Hun ervaringen zijn interessant voor andere centra. Wat werkt en wat werkt niet? Waar liggen de kansen en de drempels? Laat je informeren en inspireren door collega's.

Of bekijk andere onderwerpen

Administratie

Voor een vlot verloop van de fietslessen houd je de administratie goed bij. Werk met aanwezigheidslijsten en fietsrapporten om jouw lessen nadien te kunnen evalueren.

Een fietsschool opstarten

Met een goede voorbereiding en planning gaat jouw fietsschool vlot van start. Denk daarom goed na voor je eraan begint, en breng alle aspecten in rekening. Wij helpen je op weg.

Nazorg en blijven fietsen

Leren fietsen is één ding. Blijven fietsen is de volgende uitdaging. Voorzie nazorg rond fietsonderhoud en -herstel om van je deelnemers echt frequente fietsers te maken.