Een eigen fiets: kopen, huren of delen

Om het fietsen na de lessen niet te verleren, hebben deelnemers natuurlijk een eigen fiets nodig. Die kunnen ze kopen, huren of delen. En jij kan hen daarbij helpen.

Waarom deelnemers aan een eigen fiets helpen?

Door deelnemers aan een eigen fiets te helpen, zorg je ervoor dat ze uitgroeien tot frequente fietsers. Je verzilvert de impact van je lessen. Werk dus tijdens je lessenreeks al rond fietsbezit.

Lokaal fietsaanbod

Om deelnemers te helpen bij de aankoop van een fiets, verken je het lokale aanbod. Ontdek hier waar je zoal terecht kan voor een betaalbare fiets.

Presentatie Workshop Fietsbezit

Organiseer een workshop rond fietsbezit. Informeer deelnemers over de mogelijkheden rond kopen, huren of delen. Gebruik onze voorbeeldpresentatie als startpunt.

Aankooptips en invulformulier

Gaat een deelnemer op zoek naar een tweedehandsfiets? Geef aankooptips mee en gebruik ons invulformulier om te bepalen welke fiets hij of zij nodig heeft.

Verplichte fietsonderdelen

Om met een fiets op straat te rijden, moet die fiets een aantal verplichte onderdelen hebben. Hier vind je ze allemaal in een handig overzicht.

Wenfietsen

Bied deelnemers bij afloop van de lessen een wenfiets aan, die ze tijdelijk mogen uitlenen en nadien eventueel kunnen aankopen. Zo zet je hen meteen op weg.

Wenfietsen Uitleencontract

Stel je wenfietsen tijdelijk ter beschikking van jouw deelnemers? Werk dan met een uitleencontract. Gebruik hiervoor onze template.

Of bekijk andere onderwerpen

Een fietsschool opstarten

Met een goede voorbereiding en planning gaat jouw fietsschool vlot van start. Denk daarom goed na voor je eraan begint, en breng alle aspecten in rekening. Wij helpen je op weg.

BE CYCLE: Fietsen in opvangcentra

De Fietsschool ondersteunt opvangcentra die een fietsinitiatief willen uitrollen. Ontdek hier hoe je samen met je bewoners werkt rond fietsvaardigheid, -bezit, -onderhoud en -herstel.

Communicatie en promotie

Bij een fietsinitiatief komt heel wat communicatie kijken. Zowel richting deelnemers, partners als vrijwilligers. Besteed daar aandacht aan en maak jouw lesaanbod algemeen bekend.