Wenfietsen

laatste update:  12 juni 2024

Bied deelnemers bij afloop van de lessen een wenfiets aan, die ze tijdelijk mogen uitlenen en nadien eventueel kunnen aankopen. Zo zet je hen meteen op weg.

Wenfietsen zijn fietsen die deelnemers onmiddellijk na afloop van de fietslessen kunnen uitlenen voor een periode van drie maanden. En dat, in principe, helemaal gratis. Zo’n wenfiets helpt deelnemers die het fietsen goed onder de knie kregen om te blijven fietsen, de fiets te introduceren in hun eigen leefomgeving, de fiets letterlijk een plek te geven in hun garage of gang, en verder vertrouwen op te bouwen bij het fietsen in hun eigen buurt. De wenperiode geeft nieuwe fietsers ook de kans om na te denken over een structurele oplossing, en een doordachte keuze te maken wat betreft de aankoop van een eigen fiets.

20230201 085824

Welke fietsen bied je aan?

Ervaring uit lokale fietsscholen leert dat ongeveer een derde van de deelnemers interesse heeft in een wenfiets. Je kan ervoor kiezen om lesfietsen aan te bieden als wenfiets, of je kan hiervoor andere fietsen voorzien.

Gebruik je de lesfietsen voor uitleen als wenfiets? Goed idee, want de deelnemers zijn al gewend aan die fietsen. Ze zijn bovendien goed onderhouden door jouw team, waardoor er minder onderhouds- en herstelkosten zijn tijdens de wenperiode. En je hebt ze meteen klaarstaan bij afloop van de lessenreeks. Let er dan wel op dat er niet meteen een nieuwe lessenreeks start waarvoor je de lesfietsen nodig hebt. Huur je jouw lesfietsen? Dan moet je die huur natuurlijk verlengen voor de duur van de wenperiode. Eventueel kan je ervoor kiezen om de deelnemer mee te laten betalen voor die extra huurkost.

Gebruik je andere fietsen als wenfiets, bijvoorbeeld tweedehandsfietsen? Ook dat biedt voordelen. Zo kunnen deelnemers wennen aan een fiets die past binnen hun eerder beperkt budget. Let er wel op dat je misschien onvoldoende tweedehandsfietsen vindt voor alle geïnteresseerden, en dat de kwaliteit van die fietsen vaak sterk varieert.

En andere optie is om samen te werken met bestaande fietsverhuur- of fietsdeelsystemen in jouw buurt, tegen een schappelijke prijs. Bepaal zelf of je een deelnemer laat bijdragen aan die huurkost. Kijk in elk geval goed na of de fietsen in kwestie geschikt zijn voor je doelgroep, hoe het systeem werkt, en of het wel toegankelijk is voor je deelnemers. Help de deelnemers bij het registreren en de eerste uitlening van de fiets. Informeer hen waar ze terecht kunnen voor onderhoud en herstel.

Tip: Denk na over de procedure bij diefstal van de wenfiets, en maak hier goede afspraken rond met de deelnemers.

Wat na afloop van de wenperiode?

Na afloop van de wenperiode van drie maanden, keert de wenfiets in principe terug naar de fietsschool of naar het lokale fietsverhuurbedrijf. Maar je kan ook de mogelijkheid voorzien dat deelnemers de wenfiets op het einde van de wenperiode kunnen overkopen. Zo’n systeem werkte bijvoorbeeld Fietsschool Leuven uit, onder de naam “wenvelo’s”. Via dat systeem kunnen deelnemers, die recht hebben op verhoogde tegemoetkoming via de UiTPAS, de wenfiets na drie maanden overkopen van sociaal fietsbedrijf VELO voor slechts 75 euro.

• Toeleiding tot de wenvelo’s van VELO gebeurt uitsluitend door via Fietsschool Leuven.
  • VELO zorgt voor een uitleencontract, voor het afhaalmoment, en voor onderhoud en herstel gedurende die wenperiode. Fietsschool Leuven blijft als tussenpersoon het contract mee opvolgen in geval van problemen.
  • De deelnemer betaalt niets gedurende de wenperiode. Huur, onderhoud en herstel worden betaald door sponsors, in dit geval CERA en KBC.
  • Op het einde van de wenperiode kan de deelnemer de fiets aankopen voor 75 euro. Doet hij of zij dat niet, dan gaat de fiets terug in de vloot van wenvelo’s.
Fotoformaat website Mobiel 21 1320x990px 4

Praktische omkadering

Een systeem met wenfietsen vraagt wat praktische omkadering. Maak duidelijke afspraken met de deelnemers die een wenfiets uitlenen. Stel ook een uitleencontract op en overloop dit samen. Leg vast wanneer deelnemers de wenfietsen kunnen ophalen en inleveren, in groep of individueel. Op deze momenten check je of de fiets wettelijk in orde is en het zadel op de juiste hoogte staat. Maak samen een testrit naar de woning van de deelnemer. Bespreek daar hoe waar de fiets veilig gestald kan worden. Bel de deelnemers na anderhalve maand even op. Informeer hoe het gaat met de wenfiets: Wordt die nog gebruikt, en waarvoor? Waarom niet? Zijn er issues? Los problemen samen op, zodat de deelnemer maximaal gebruik kan maken van de wenfiets.

Meer over dit onderwerp

Waarom deelnemers aan een eigen fiets helpen?

Door deelnemers aan een eigen fiets te helpen, zorg je ervoor dat ze uitgroeien tot frequente fietsers. Je verzilvert de impact van je lessen. Werk dus tijdens je lessenreeks al rond fietsbezit.

Lokaal fietsaanbod

Om deelnemers te helpen bij de aankoop van een fiets, verken je het lokale aanbod. Ontdek hier waar je zoal terecht kan voor een betaalbare fiets.

Een eigen fiets: kopen, huren of delen

Om het fietsen na de lessen niet te verleren, hebben deelnemers natuurlijk een eigen fiets nodig. Die kunnen ze kopen, huren of delen. En jij kan hen daarbij helpen.