Waarom deelnemers aan een eigen fiets helpen?

laatste update:  12 juni 2024

Door deelnemers aan een eigen fiets te helpen, zorg je ervoor dat ze uitgroeien tot frequente fietsers. Je verzilvert de impact van je lessen. Werk dus tijdens je lessenreeks al rond fietsbezit.

Onderzoek van De Fietsschool toont aan een heel aantal deelnemers na afloop van de fietslessen stopt met fietsen, zelfs als ze die vaardigheid op het einde van de lessenreeks goed onder de knie hadden.

Het gebrek aan een goede fiets is hiervoor een belangrijke reden. Uit gesprekken met deelnemers en lokale fietsscholen komt naar voor dat er verschillende drempels bestaan als het gaat over de toegang tot een kwaliteitsvolle fiets.

Deelnemers weten bijvoorbeeld niet altijd goed welke fiets ze moeten kopen, waar ze een betaalbare fiets kunnen vinden, waar ze een fiets veilig kunnen stallen, waar ze een kapotte fiets kunnen laten herstellen,…

Fotoformaat website Mobiel 21 1320x990px 8

Drempels

Veelvoorkomende drempels voor deelnemers zijn:

• Deelnemers kopen online een tweedehandsfiets die past binnen hun beperkt budget, zonder die eerst te proberen. Nadien stellen ze vast dat de kostprijs om die fiets te herstellen hoger ligt dan de aankoopwaarde van de fiets.
  • Deelnemers kopen een nieuwe fiets in de supermarkt tegen een relatief lage prijs. Ze ervaren snel problemen door de lage kwaliteit van de gebruikte materialen, en kunnen niet eenvoudig terecht bij een lokale fietsenmaker voor herstel.
  • Deelnemers kopen een fiets die te klein of te groot is, en dus niet goed fietst.
  • Deelnemers geven het fietsen op omdat hun fiets niet aangenaam rijdt, terwijl kleine herstellingen aan lekke banden, slepende wielen of verroeste kettingen een wereld van verschil zouden maken. De kostprijs van zo'n kleine herstelling schrikt velen echter af.
  • Deelnemers hebben relatief vaak te kampen met fietsdiefstal of -vandalisme, doordat ze hun fiets niet veilig in eigen huis kunnen stallen.

Acties en activiteiten vanuit jouw fietsschool

Gelet op deze drempels is het als fietsschool belangrijk om tijdens je lessenreeks, of bij afloop, acties en activiteiten op te zetten voor nieuwe fietsers die toegang tot een eigen fiets mogelijk maken. Besteed daarom aandacht aan:

• Acties die ervoor zorgen dat deelnemers na afloop van de lessen een eigen fiets hebben. Organiseer bijvoorbeeld een workshop rond fietsbezit.
  • Coaching van deelnemers zodat ze een doordachte keuze bij het aanschaffen van een eerste fiets, op maat van hun budget en hun gebruiksnoden. Geef hen bijvoorbeeld aankooptips mee. En ga samen op zoek naar eventuele financiële ondersteuning via het OCMW of Sociaal Huis, of via de werkgever van de deelnemer (bedrijfsfiets, fietsvergoeding, leasing,…).
  • Opleiding rond fietsonderhoud en -herstel, zodat deelnemers zelf kleine defecten kunnen spotten, kleine herstellingen kunnen uitvoeren, of weten waar ze voor herstel terecht kunnen.
  • Informatie over wat deelnemers kunnen doen in geval van fietsdiefstal of -vandalisme, en hoe ze dit kunnen voorkomen.

Door aandacht te besteden aan deze thema’s, zorg je ervoor dat jouw deelnemers na de lessenreeks uitgroeien tot frequente fietsers. Je verzilvert met andere woorden de impact van je lessen.

Meer over dit onderwerp

Lokaal fietsaanbod

Om deelnemers te helpen bij de aankoop van een fiets, verken je het lokale aanbod. Ontdek hier waar je zoal terecht kan voor een betaalbare fiets.

Presentatie Workshop Fietsbezit

Voorbeeld

Organiseer een workshop rond fietsbezit. Informeer deelnemers over de mogelijkheden rond kopen, huren of delen. Gebruik onze voorbeeldpresentatie als startpunt.

Een eigen fiets: kopen, huren of delen

Om het fietsen na de lessen niet te verleren, hebben deelnemers natuurlijk een eigen fiets nodig. Die kunnen ze kopen, huren of delen. En jij kan hen daarbij helpen.