Aanpak Fietsschool XS

laatste update:  22 juli 2024

Niet alle kinderen leren thuis fietsen. Daardoor missen ze kansen. Met Fietsschool XS empoweren we kinderen en ouders zodat ze samen met de fiets op pad kunnen. Ontdek hier hoe we dat aanpakken.

De Fietsschool organiseert al jaren laagdrempelige fietslessen voor volwassenen die nooit hebben leren fietsen of het fietsen in de loop der jaren zijn verleerd. Vaak gaat het om vrouwen en mama’s uit kwetsbare gezinnen. Uit die hoek krijgen we regelmatig de vraag of we ook fietslessen voor kinderen aanbieden.  Want niet elk kind leert thuis fietsen. Sommige mensen hebben geen fiets voor hun kinderen, of het ontbreekt hen aan tijd om hun kinderen te leren fietsen. Soms hebben de ouders zelf te weinig fietservaring om het aan te leren. Zo blijkt bijvoorbeeld uit een bevraging bij Leuvense scholen dat maar liefst 8% van de kinderen tussen 6 en 12 jaar niet kan fietsen...

Dat is een issue. Niet kunnen fietsen geeft kinderen het gevoel dat ze er niet bij horen. Ze kunnen niet met de fiets naar school, naar vriendjes en vriendinnetjes, naar oma en opa,… Met Fietsschool XS willen we kinderen én ouders empoweren om samen met de fiets op pad te gaan. Hoe we dat doen, leer je hier.

Lessen voor kinderen van 6 tot 12 jaar

Kinderen leren fietsen is natuurlijk iets anders dan volwassenen leren fietsen. Daarom werkte De Fietsschool een aanpak op maat uit, afgestemd op kinderen tussen 6 en 12 jaar die nog geen evenwicht kunnen houden op een fiets met twee wielen.

Concreet bestaat onze lessenreeks voor kinderen uit 4 praktijkgerichte lessen. Tijdens die lessen krijgen kinderen de basisvaardigheden die ze nodig hebben om veilig en met vertrouwen te kunnen fietsen. Elke les duurt twee uur. Bij voorkeur zijn er maximaal 15 deelnemende kinderen, zodat de groep overzichtelijk blijft voor lesgevers en eventuele vrijwilligers.

De eerste les in de reeks focust op de basisvaardigheden die een kind onder de knie moet krijgen om zelfstandig te fietsen. De volgende lessen zoomen in op de verkeersregels en op fietsen in het verkeer. Op straat dus.

Begeleiding voor en door ouders

Fietsschool XS betrekt ouders, buurtwerkers of andere brugfiguren bij het leerproces van het kind. Het is namelijk belangrijk dat volwassen vertrouwenspersonen dat leerproces kunnen ondersteunen. Bij voorkeur worden deelnemende kinderen, zeker de eerste les, dus begeleid door een volwassene.

Fietsschool XS voorziet verder ook een workshop “SOS Mijn kind op de fiets”. In die interactieve workshop van 2 uur zoomen we samen met ouders in op vragen als “Hoe denken kinderen in het verkeer? Hoe zien ze het verkeer? En hoe begeleid ik mijn kind met de fiets?”. De workshop geeft ouders handvaten om verder te oefenen, thuis en op straat. Ook de verkeersregels voor fietsers komen aan bod. Tot slot focust de workshop ook op het vinden van een betaalbare kinderfiets.

Ook in jouw school of gemeente

Wil ook jij kwetsbare kinderen de kans geven om zich vrij en vol vertrouwen te verplaatsen? Laat het ons weten en samen bekijken we hoe we de aanpak van Fietsschool XS ook in jouw school of gemeente kunnen uitrollen.

Wat met kinderen jonger dan 6 jaar?

Ook voor hun 6 jaar kunnen kleuters al vaardigheden oefenen die ze later nodig hebben op de fiets. Met een aantal eenvoudige tips kan je dat leerproces al vanaf heel jonge leeftijd aanmoedigen.

Meer over dit onderwerp

Lesverloop Fietsschool XS

Leer kinderen op een speelse en spontane manier fietsen. Gebruik onze leidraad met praktische oefeningen om jouw eerste fietsles voor kinderen in goede banen te leiden.

Flyer Rekrutering Deelnemers Fietsschool XS

Gebruik dit voorbeeld en maak zelf een wervende flyer om deelnemers aan te trekken voor je fietslessen voor kinderen.

Fietsschool XS: Fietslessen voor kinderen

De Fietsschool wil ook kwetsbare kinderen op de fiets krijgen. Met Fietsschool XS empoweren kinderen en ouders zodat ze samen met de fiets op pad kunnen.