Hoe impact meten?

laatste update:  18 juni 2024

Om de impact van jouw fietslessen na te gaan, kan je allerlei gegevens verzamelen. Ontdek hier hoe je dat best aanpakt.

Wil je de impact van jouw fietslessen meten? Wees jezelf dan bewust van het feit dat dit niet altijd even vanzelfsprekend is. Fietsles volgen is namelijk geen beroepsopleiding waarmee je kan aantonen dat iemands kansen op de arbeidsmarkt toenemen, maar het helpt jouw deelnemers wel om op hun job, opleiding of stage te geraken. Fietsles volgen is ook geen therapietraject dat ervoor zorgt dat mensen zich beter in hun vel voelen. Toch wijzen experts erop dat meer beweging en meer buiten komen het welzijn verhoogt. Fietsles volgen heeft ook niet hetzelfde, directe effect op integratie als Nederlands leren, maar het brengt nieuwkomers wel in contact met Nederlandstaligen en vergroot hun lokaal netwerk.

Begin best klein

Omdat impactmeting niet vanzelfsprekend is, focus je best op die dingen die je wel eenvoudig kan meten. Impactmeting mag geen last zijn. Zeker wanneer je voor de eerste keer fietslessen organiseert, kan je best klein beginnen. Hier lichten we enkele belangrijke puzzelstukjes toe om jouw impactverhaal aan op te hangen.

• Je bereik: Hoeveel mensen bereik je met de fietslessen? Via welke kanalen vonden ze jouw fietsschool? Houd alle inschrijvingen goed bij en check via welke wegen deelnemers tot bij jouw fietsinitiatief geraken.
  • Je proces: Zijn de vrijwilligers en deelnemers tevreden over de lessen? Maak tijdens de fietslessen geregeld tijd om te luisteren naar de deelnemers. Vraag vrijwilligers of ze zich goed voelen bij de taken die ze tijdens de les uitvoeren, of ze meer ondersteuning nodig hebben, of wat afwisseling kunnen gebruiken.
  • Je output: Wat is het behaalde resultaat op het einde van de lessenreeks? Hoeveel deelnemers kunnen effectief zelfstandig fietsen in het verkeer? Hoe vaak waren deze deelnemers aanwezig in de fietslessen? Welke link zie je tussen aanwezigheid en fietsvaardigheid? Houd tijdens de lessenreeks consequent een aanwezigheidslijst van de deelnemers bij. Volg het leerproces van alle deelnemers goed op, zodat je in de laatste les een fietsrapport met gepersonaliseerd advies kan overhandigen aan elke deelnemer.

Op basis van deze vragen heb je al voldoende stof om een eerste keer de impact van jouw fietslessen te meten.

Breid je impactmeting uit

Na enkele jaargangen kan je jouw impactmeting uitbreiden. Je voegt dan volgende puzzelstukjes toe.

• Het profiel van jouw deelnemers: Wie zijn de deelnemers aan de fietslessen precies? Neem profielinterviews af en breng uitgebreid in beeld wie er eigenlijk deelneemt aan de fietslessen.
  • Je impact op langere termijn: Blijven deelnemers ook na de lessen fietsen? Waarom niet? Hebben ze zelf intussen een fiets gekocht? Neem een telefonische bevraging af bij de deelnemers, zes maanden na de fietslessen, en breng de langetermijneffecten in kaart.

Wanneer meet ik wat?

Impact meten mag geen extra last vormen voor lesgevers en vrijwilligers. Beperk daarom de meetmomenten en -instrumenten. Verzamel bijvoorbeeld gegevens op volgende momenten:

• T0/ Neem een aantal profielvragen op in je online inschrijvingsmodule. Denk bijvoorbeeld aan leeftijd, fietservaring of land van herkomst.
  • T1/ Monitor het leerproces van elke deelnemer door consequent de aanwezigheidslijst in te vullen, bij aanvang of afloop van elke les.
  • T2/ Vraag doorheen de lessenreeks individuele feedback aan deelnemers, lesgevers en vrijwilligers. Doe dit op termijn aan de hand van gestructureerde profielinterviews. Zo bekom je een algemeen beeld dat de individuele verhalen overstijgt.
  • T3/ Geef elke deelnemer in de laatste les een fietsrapport met gepersonaliseerd advies. Gebruik dit moment om in het algemeen, over alle deelnemers heen, te evalueren of je aanpak er inderdaad voor zorgt dat het leeuwendeel van je deelnemers zelfstandig in het verkeer kan fietsen.
  • T4/ Neem op termijn ook een telefonische bevraging af, zes maanden na afloop van de lessen. Zo kom je te weten wat de langetermijneffecten van jouw lessen zijn.

Alle gegevens verzameld en geanalyseerd? Dan kan je er lessen uit leren, én ermee naar buiten treden om vrijwilligers, partners of stakeholders te informeren over de impact van jouw fietsinitiatief.

Meer over dit onderwerp

Waarom impact meten?

Meet de impact van jouw fietslessen, en gebruik die gegevens om vrijwilligers, partners en stakeholders te overtuigen om jouw fietsschool te ondersteunen.

Hoe impact rapporteren?

Gegevens verzamelen doe je niet zomaar. Je wil er ook mee naar buiten treden om de impact van jouw fietslessen kenbaar te maken.

Impact, monitoring en evaluatie

Monitor je deelnemers, evalueer je aanpak en ga voor maximale impact. Hier lichten we toe welke gegevens je best verzamelt en hoe je de impactmeting aanpakt.