Hoe impact rapporteren?
Gegevens verzamelen doe je niet zomaar. Je wil er ook mee naar buiten treden om de impact van jouw fietslessen kenbaar te maken.
Op deze pagina
Cijfers en grafieken vertellen maar een deel van het verhaal en hebben pas echt waarde als je ze plaatst naast de verhalen van deelnemers. Verzamel hun quotes en voeg ze toe aan de communicatie over jouw impact. Wanneer je anderen wil overtuigen van de impact van jouw fietsschool zijn ook beelden en filmpjes een absolute must. Neem dus geregeld foto’s tijdens de fietslessen, uiteraard met toestemming van de deelnemers.
Tips en tricks
Neem ook volgende tips mee om de communicatie over jouw impact te versterken:
- Nodig de lokale schepen van mobiliteit of de burgemeester uit bij de eerste les en bij de diploma-uitreiking in de laatste les. Koppel hier een persmoment aan.
- Maak een mooie presentatie met cijfers, grafieken en beelden. Stel de resultaten voor aan partners, stakeholders en toeleiders.
- Kies een beperkt aantal gegevens, resultaten of indicatoren en verwerk die jaarlijks in een eenvoudige infographic. Verspreid die infographic via sociale media, de website van de gemeente, de kanalen van jouw organisatie,…
- Plaats een prikkelend artikel over jouw impact op sociale media, op jouw website of in het infoblad van de gemeente. Interview voor dit artikel een deelnemer of een vrijwilliger.
Voorbeelden
Verschillende lokale fietsscholen houden impactcijfers bij. Sommigen doen dat al jaren, en verwerken die cijfers in een presentatie. Hieronder vind je twee voorbeelden van zo’n impactpresentatie: uit Leuven en uit Meise.