Samen fietsen

Bouw na de lessenreeks een buddywerking uit en creëer een community van beginnende fietsers die elkaar helpen. Want samen fietsen is plezant.

Fietsbuddies

Koppel deelnemers die ook na de lessenreeks nog wat extra oefening kunnen gebruiken aan een fietsvriend, of fietsbuddy. Hij of zij geeft die deelnemers een duwtje in de rug.

Fietsbuddies Afsprakenkaart

Download

Bij een buddywerking leggen beginnende fietser en vrijwilliger zelf fietstochtjes vast, bijvoorbeeld via een afsprakenkaart. Gebruik hiervoor onze template.

Fietsgroepjes

Breng deelnemers die na de lessenreeks zelfstandig kunnen fietsen samen in een fietsgroepje. Moedig hen aan om samen fietstochtjes te maken.

Familiedagen

Breng ex-deelnemers, hun familieleden, vrijwilligers en partners van jouw fietsschool met elkaar in verbinding tijdens een familiedag. Plezier voor iedereen!

Fietsvrienden Taaltaken

Voorbeeld

Fietsvrienden is een project waarbij anderstaligen met een begeleider fietstochtjes maken en taaltaken vervolledigen. Hier vind je voorbeelden van die taaltaken.

Fietsvrienden Presentatie

Voorbeeld
Fietsvrienden is een project waarbij anderstaligen samen met een begeleider op pad gaan om hun fiets- en taalvaardigheid te oefenen. Ontdek…

Of bekijk andere onderwerpen

Administratie

Voor een vlot verloop van de fietslessen houd je de administratie goed bij. Werk met aanwezigheidslijsten en fietsrapporten om jouw lessen nadien te kunnen evalueren.

Communicatie en promotie

Bij een fietsinitiatief komt heel wat communicatie kijken. Zowel richting deelnemers, partners als vrijwilligers. Besteed daar aandacht aan en maak jouw lesaanbod algemeen bekend.

BE CYCLE: Fietsen in opvangcentra

De Fietsschool ondersteunt opvangcentra die een fietsinitiatief willen uitrollen. Ontdek hier hoe je samen met je bewoners werkt rond fietsvaardigheid, -bezit, -onderhoud en -herstel.