Checklist Opstart

Onderwerpen:
laatste update:  04 juni 2024

Stel jezelf de juiste vragen voor je er echt aan begint.

Bij de opstart van een fietsschool komt heel wat kijken. Zo denk je waarschijnlijk meteen aan het vinden van lesgevers, leslocaties en lesfietsen. Maar ook andere aspecten zoals de prijszetting, de inschrijvingsprocedure, de logistieke organisatie en de administratieve omkadering verdienen jouw aandacht. En dat ruim op voorhand, voor je de eerste les inplant.

Van lesgevers tot logistiek

Speel je met het idee om een fietsschool op te starten? Stel jezelf dan zeker de volgende vragen:

• Hoe groot is de lokale nood aan fietslessen? Hoeveel reeksen wil je organiseren?
  • Wie zal de fietslessen geven? Waar vind je vrijwilligers en hoe leid je die op?
  • Waar vind je deelnemers? Hoe communiceer je met hen?
  • Waar vind je lesfietsen?
  • Waar ga je fietslessen geven?
  • Welk lesmateriaal voorzie je?
  • Hoe zorg je dat de deelnemers ook na de lessen blijven fietsen?
  • Hoe meet je de impact van jouw fietslessen?

Partners

Identificeer op voorhand ook de partners die jouw fietsinitiatief kunnen ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan vrijwilligers, het gemeentebestuur of de lokale Fietsersbond. Informeer hen over je plannen en bekijk de samenwerkingsmogelijkheden.

Meer over dit onderwerp

Actieplan

Om jouw voorbereiding en planning in goede banen te leiden, en zeker te zijn dat je niets over het hoofd ziet, kan je gebruik maken van ons Actieplan.

Lessenrooster

Zodra je voorbereidingen concreter worden, kan je een lessenrooster opstellen. Gebruik ons voorbeeldrooster als startpunt.

Een fietsschool opstarten

Met een goede voorbereiding en planning gaat jouw fietsschool vlot van start. Denk daarom goed na voor je eraan begint, en breng alle aspecten in rekening. Wij helpen je op weg.