Vrijwilligers

Vrijwilligers doen jouw fietsinitiatief draaien. Hoe rekruteer je hen? Hoe onthaal en omkader je hen? En welke taken kunnen zij allemaal opnemen? Dat ontdek je hier.

Waarom werken met vrijwilligers?

Elk fietsinitiatief, hoe klein of groot het ook is, heeft baat bij een vrijwilligerswerking.

Profiel van vrijwilligers

Vrijwilligers zijn coaches die motiveren, enthousiasmeren en geruststellen. Hier lijsten we op aan welk profiel ze zeker moeten voldoen.

Rekrutering van vrijwilligers

Vrijwilligers moet je actief rekruteren. Zorg ervoor dat ze via allerlei kanalen de weg vinden naar jouw fietsinitiatief.

Flyer Rekrutering Vrijwilligers

Gebruik dit voorbeeld en maak zelf een wervende flyer om vrijwilligers aan te trekken.

Onthaal van vrijwilligers

Iemand overtuigd om als vrijwilliger aan de slag te gaan? Zorg voor een warm onthaal en een goede opleiding.

Taken voor vrijwilligers

Vrijwilligers heb je vooral nodig om fietsles te geven. Maar ze kunnen ook andere taken binnen jouw fietsschool op zich nemen.

Omkadering van vrijwilligers

Tijdens de lessen is het belangrijk om vrijwilligers aan boord te houden. Zorg voor voldoende omkadering en laat je waardering blijken.

Of bekijk andere onderwerpen

Nazorg en blijven fietsen

Leren fietsen is één ding. Blijven fietsen is de volgende uitdaging. Voorzie nazorg rond fietsonderhoud en -herstel om van je deelnemers echt frequente fietsers te maken.

Fietsschool XS: Fietslessen voor kinderen

De Fietsschool wil ook kwetsbare kinderen op de fiets krijgen. Met Fietsschool XS empoweren kinderen en ouders zodat ze samen met de fiets op pad kunnen.

Communicatie en promotie

Bij een fietsinitiatief komt heel wat communicatie kijken. Zowel richting deelnemers, partners als vrijwilligers. Besteed daar aandacht aan en maak jouw lesaanbod algemeen bekend.