Waarom werken met vrijwilligers?

Onderwerpen:
laatste update:  07 juni 2024

Elk fietsinitiatief, hoe klein of groot het ook is, heeft baat bij een vrijwilligerswerking. Vrijwilligers vormen een echte meerwaarde voor elke fietsschool.

Vrijwilligers betrekken bij een fietsinitiatief doe je niet zomaar. Daar zijn heel goede redenen voor. Zo kunnen vrijwilligers jou op verschillende vlakken helpen.

Differentiëren

Deelnemers zijn divers. Niet iedereen doorloopt het leerproces even snel. Extra handen om niveauverschillen op te vangen zijn geen overbodige luxe.

Inspireren

Vrijwilligers hebben een waaier aan talenten waar je zelf misschien niet over beschikt. Door vrijwilligers op de hoogte te houden van je activiteiten, toekomstplannen en ideeën, krijgen zij de kans om die aan te vullen of aan hun eigen netwerk voor te stellen.

Deelnemers stellen de warme steun van vrijwilligers erg op prijs. In dit filmpje vertellen enkelen van hen meer over de rol die vrijwillige lesgevers speelden in hun leerproces.

Evalueren

Naast de deelnemers zijn je actieve vrijwilligers je belangrijkste referentie om te bepalen of je goed bezig bent. Via korte bevragingen voor en na de lessen, via gezellige ontmoetingsmomenten of via georganiseerde reflectiemomenten kom je te weten komen wat de sterktes en zwaktes van je werking zijn. Dankzij deze feedback kan je bijsturen waar nodig.

Opvolgen

Vrijwilligers hebben vaak een groot sociaal netwerk en zijn actief bezig op verschillende plekken. Omdat ze regelmatig op pad gaan, komen ze deelnemers na de lessen nog wel eens tegen. Zo hoor je via vrijwilligers of deelnemers nog fietsen, of ze al een fiets hebben gekocht, of hun kinderen kunnen fietsen,… Vrijwilligers houden met andere woorden een vinger aan de pols. Ze kunnen nieuwe leernoden of andere nazorgnoden spotten bij deelnemers.

Meer over dit onderwerp

Profiel van vrijwilligers

Vrijwilligers zijn coaches die motiveren, enthousiasmeren en geruststellen. Hier lijsten we op aan welk profiel ze zeker moeten voldoen.

Rekrutering van vrijwilligers

Vrijwilligers moet je actief rekruteren. Zorg ervoor dat ze via allerlei kanalen de weg vinden naar jouw fietsinitiatief.

Vrijwilligers

Vrijwilligers doen jouw fietsinitiatief draaien. Hoe rekruteer je hen? Hoe onthaal en omkader je hen? En welke taken kunnen zij allemaal opnemen? Dat ontdek je hier.