Zijn fietslessen iets voor mij?

De Fietsschool geeft fietslessen aan volwassenen die vandaag nog niet vlot kunnen fietsen.

Heb jij nooit leren fietsen? Voel je je onzeker op de fiets omdat het al zo lang geleden is? Of vind je de verkeersregels voor fietsers niet helemaal helder? Dan leert De Fietsschool je stap voor stap fietsen, zelfzeker en zonder zorgen. Zelfs al is het helemaal nieuw voor jou.

Toch twijfel ik nog...

In je hoofd gaan misschien allerlei redenen rond waarom fietsen niet echt bij jou past. Gelukkig gaat het vaak om twijfels die in de realiteit best wel meevallen. Hier zetten we een paar van die twijfels op een rijtje. Zo helpen we jou om ze te overwinnen.

Je moet sportief zijn

Jonge kinderen, mama’s en papa’s, ouderen: op straat zie je alle soorten mensen fietsen. Ook mensen die niet van sport houden of die een slechte conditie hebben, springen op de fiets om makkelijk ergens te geraken. Fietsen is geen sportwedstrijd met een start en een finish. Iedereen fietst op zijn of haar eigen tempo. Sportief hoef je dus zeker niet te zijn.

Je wordt nat

In België regent het al eens. En als je door de regen fietst, word je nat. Dat klopt. Gelukkig kan je je daarop kleden. Een regenjas met een stevige kap houdt al heel veel regen tegen. Met een regenpak houd je niet alleen je bovenlichaam droog, maar ook je broek. Regent het echt heel hard? Schuil dan ergens tot de regenbui over is.

Een fiets is duur

Een nieuwe elektrische fiets met alles erop en eraan kost inderdaad veel geld. Gewone fietsen, zonder batterij dus, zijn al een stuk goedkoper. Nog goedkoper zijn tweedehandsfietsen, waar ooit al iemand anders mee gereden heeft. Een andere oplossing is om eens bij vrienden, familie of collega’s te horen of zij misschien nog een fiets hebben die ze niet meer gebruiken, die jij mag lenen, of die jij mag overkopen voor een vriendenprijsje.

Geraak je moeilijk aan een goede fiets? Laat het ons weten. Dan helpt De Fietsschool jou om een fiets te vinden.

Je moet eerst alle verkeersregels kennen

Het is inderdaad belangrijk dat je je op de fiets aan de verkeersregels houdt. Daarom leert De Fietsschool jou de belangrijkste verkeersregels en verkeersborden kennen. Alle verkeersregels van buiten leren is niet de bedoeling. Zolang je de basisregels kent en rekening houdt met de andere mensen in het verkeer, kan jij vlot en veilig de baan op met je fiets.

Fietsen is gevaarlijk

Ook hier: als je de verkeersregels respecteert en rekening houdt met de andere mensen in het verkeer, kan je vlot en veilig fietsen. Om goed op te vallen als beginnende fietser kan je een fluohesje dragen. Een helm moet niet, maar is een goed idee als je je nog niet zo zeker voelt. Kies ook rustige fietsroutes waar jij je veilig voelt, zelfs al zijn die een beetje langer dan de drukke, snelle route. Voel je je toch onveilig op een bepaald punt in het verkeer? Stap dan even af, wandel een stukje, en spring opnieuw op je fiets.

Fietsen is niet cool

Fietsen is heel normaal. Elke dag fietsen tienduizenden mensen naar hun werk, naar de winkel, naar school... Ook coole mensen zoals jij. Je hebt dus zeker geen brommer of auto nodig om cool te zijn.

Ik wil leren fietsen!

Ben je overtuigd dat fietsen ook bij jou past? Twijfel je niet langer en wil je het gewoon leren? Schrijf je dan in voor fietslessen in jouw buurt!

Hoeveel kost het?

De fietslessen van De Fietsschool zijn niet duur. Dankzij steun van steden en gemeenten houden we de prijs zo laag mogelijk. Heb je recht op kansentarief? Dan betaal je nog minder.

Waarom leren fietsen?

Fietsen verandert levens. Ook dat van jou, als je wil. Met de fiets geraak jij waar je wil zijn. Fietsen is goedkoop, gezond en goed voor onze planeet. Fietsen is fun. Zoveel voordelen!

Meer weten over De Fietsschool?

Wie is De Fietsschool, wat doen ze, waar kan ik ze vinden en waar droomt De Fietsschool van

Leer fietsen in je buurt

Vul je stad of gemeente in
Hoe het werkt