Over De Fietsschool

De Fietsschool leert mensen fietsen, traint fietslesgevers en ondersteunt lokaal fietsinitiatieven van steden, gemeenten en organisaties. Onze droom? Zoveel mogelijk mensen laten genieten van de vele voordelen die fietsen brengt!

Onze droom

Fietsen is fantastisch. Het maakt werk, winkel en school bereikbaar. Het geeft mensen de vrijheid om zichzelf te verplaatsen. En dat op een duurzame manier.

Door fietslessen voor volwassenen te geven en te promoten, hopen we iedereen in ons land op de fiets te krijgen. Samen dromen we van een samenleving waar iedereen geraakt waar hij of zij wil geraken.

Hoe maken we die droom waar?

De Fietsschool leert volwassenen fietsen, zelfzeker en zonder zorgen. We werken samen met steden, gemeenten en organisaties om fietslessen aan te bieden in heel Vlaanderen. Betaalbaar en bereikbaar, steeds bij beginnende fietsers in de buurt.

In onze lessen hebben we niet alleen aandacht voor fietsvaardigheid, maar ook voor verkeersregels, fietsbezit, fietsonderhoud en het plezier van samen fietsen. Zo zorgen we ervoor dat deelnemers uitgroeien tot dagelijkse fietsers. Die totaalaanpak maakt De Fietsschool uniek.

Voor wie doen we dat?

De Fietsschool geeft fietslessen aan volwassenen die vandaag nog niet vlot kunnen fietsen. Het gaat bijvoorbeeld om mensen die als kind nooit leerden fietsen. Denk maar aan mensen die naar Vlaanderen verhuizen vanuit landen waar fietsen niet zo vanzelfsprekend is. Maar ook om mensen die het fietsen in de loop der jaren verleerd zijn, en zich wat onzeker voelen in het verkeer.

Onze fietslessen zijn heel laagdrempelig. Fietservaring is niet nodig. Iedereen is welkom, ook mensen die nog niet goed Nederlands spreken, die de verkeersregels nog niet goed kennen, of die geen goede conditie hebben. Leren fietsen bij De Fietsschool is leren fietsen in een open omgeving, waar iedereen zichzelf kan zijn.

Met wie doen we dat?

Om onze droom waar te maken, werken we samen met sterke partners verspreid over heel Vlaanderen. Ons netwerk omvat:

• alle steden, gemeenten en organisaties die fietslessen aanbieden

• alle lesgevers en vrijwilligers die fietslessen geven

• sponsors en partners die onze werking ondersteunen

En ook jij kan ons helpen om onze droom waar te maken en zoveel mogelijk mensen op de fiets te krijgen. Word Veloot, en sluit je vandaag nog aan bij het netwerk van De Fietsschool.

Ons team

Het begon allemaal in 2011 met de opstart van een lokale fietsschool in Leuven. Vandaag steekt het team van De Fietsschool haar handen uit de mouwen in heel Vlaanderen. Met enthousiasme en engagement steekt het team haar handen uit de mouwen om zoveel mogelijk mensen te leren fietsen. We kijken er dan ook naar uit om samen in jouw stad, gemeente of organisatie aan de slag te gaan.