Fietslessen sinds 2011

Het begon allemaal in 2011 met de opstart van een lokale fietsschool in Leuven. Vandaag is De Fietsschool actief in heel Vlaanderen. Aan de hand van vijf bijzondere momenten nemen we jou mee terug in de tijd.

2011: De eerste fietsles

Er waren eens een paar volwassenen die niet goed kunnen fietsen, een lesgever, een vrijwilliger en een verlaten binnenplein in de Redin­gen­straat in Leuven... Dat is hoe het verhaal van De Fietsschool begon in 2011. Als samenwerking tussen Mobiel 21 en de Dienst Diversiteit van de Stad Leuven. Letterlijk met vallen en opstaan. Want dat hoort er nu eenmaal bij.

De nood aan fietslessen bleek groot. Deelnemers bleven zich inschrijven, nieuwe vrijwilligers meldden zich aan, en we planden extra lessenreeksen in. Ook voor internationale studenten en jonge anderstalige nieuwkomers. Bovendien verspreidde het nieuws zich buiten Leuven. Ook andere steden en gemeenten, van Sint-Niklaas tot Genk, toonden interesse om een lokale fietsschool op te starten.

2018: Een internationale boost

Enkele jaren na de opstart wint De Fietss­chool de Ashoka Award. De Fietss­chool kan daar­door deelne­men aan een tien­daags Lead­er­ship Pro­gramme in de Verenigde Staten, geor­gan­iseerd door de Amerikaanse ambassade. Tijdens dat programma werd ze gecoacht rond thema's als impactmeting, alternatieve financiering, communicatie, en ga zo maar door. Een echte boost.

2020: Alle fietsscholen onder één paraplu

Bijna tien jaar na de eerste fietsles in Leuven werd De Fietss­chool de ref­er­en­tie voor alle fietsinitiatieven in Vlaanderen. Onder de para­plu van De Fietss­chool vinden ver­schil­lende lokale fietss­c­holen onderdak.

2022: Leren fietsen bij Decathlon

De Fietss­chool en Decathlon slaan de han­den in elka­ar om nog meer vol­wasse­nen te leren fiet­sen. De grote parkeerterreinen van Decathlon vormen de ideale leslocatie. Meer weten over deze unieke samenwerking? Check dan de fijne pod­cast die Decathlon maakte.

2024: De Fietsschool 2.0

Om lokale fietsinitiatieven nog beter te ondersteunen, ontwikkelde De Fietsschool een online fietslessenkalender en een handige kennisbank. Initiatiefnemers kunnen daar terecht voor informatie en inspiratie om hun fietslessen nog een niveautje hoger te tillen.

Blik op de toekomst

Ook de komende jaren wil De Fietsschool zoveel mogelijk mensen op de fiets krijgen. Samen met jou. Heeft jouw stad, gemeente of organisatie plannen voor een lokaal fietsinitiatief? Laat het ons weten. Wij denken graag mee na.