Word vrijwilliger van De Fietsschool

Om fietslessen over heel Vlaanderen aan te bieden, werken we samen met vrolijke vrijwilligers. Zij geven fietslessen in hun stad of gemeente, vlak bij huis, en helpen zo anderen in het zadel. En ook jij kan op allerlei manieren als vrijwilliger aan de slag. Pret en plezier verzekerd!

Jouw inzet, jouw impact

Voor volwassenen is het niet vanzelfsprekend om te leren fietsen. Dat vraagt oefening. En voldoende begeleiding. Als vrijwilliger bij De Fietsschool zorg jij voor die begeleiding. Je staat beginnende fietsers bij in hun leerproces. In een paar lessen zie je hen evolueren tot zelfstandige fietsers die zelfzeker en zonder zorgen op de fiets springen. Jouw inzet heeft impact.

Fotoformaat website Mobiel 21 1320x990px 11
"Fietsen is gezond, milieuvriendelijk en goedkoop. Maar vooral ook heel leuk. Van die voordelen moet iedereen kunnen genieten."
Gerlinde, vrijwilliger bij De Fietsschool in Leuven

Een gulle glimlach en vooral veel goesting

Om als vrijwilliger aan de slag te gaan, is ervaring met lesgeven of coachen niet nodig. Wij voorzien opleiding en omkadering. Ook een topconditie is niet nodig. Om fietsles te geven, hoef je geen Mont Ventoux te beklimmen of massaspurt te winnen. Een gulle glimlach en vooral veel goesting om met mensen te werken. Dat is waar het om draait.

Fietsles geven

Als vrijwilliger kan je helpen om fietslessen te geven, en dat vlak bij jou in de buurt. Die fietslessen zijn geen saaie opeenvolging van oefeningen. Integendeel. We gaan steeds voor een mooie mix tussen leren fietsen, onzekerheden overwinnen, vreugde vieren en prettig plezier maken. We houden het aantal deelnemers per les laag. Zo behoud jij als vrijwillig lesgever het overzicht en blijft er ruimte voor individuele begeleiding, helemaal op maat van de diverse deelnemers.

Samen fietsen

Als vrijwilliger kan je ook na afloop van de fietslessen nog aan de slag. Soms hebben deelnemers na de lessen namelijk nog een duwtje in de rug nodig. En jij kan hen dat duwtje geven.

• Individueel: Na de lessen ga je samen met één deelnemer op fietstocht. Je besteed daarbij aandacht aan die aspecten waarvan de deelnemer aangeeft dat ze een drempel vormen. Denk bijvoorbeeld aan het begrijpen van verkeersborden of het fietsen in druk verkeer.

• In groep: Na de lessen ga je samen met deelnemers op fietstocht. De focus van deze fietsgroepjes ligt op het sociale aspect van samen fietsen. Gezelligheid troef!

Fotoformaat website Mobiel 21 1320x990px 5

Al jouw talenten komen van pas

Naast goesting en geduld om beginnende fietsers te begeleiden, heb jij vast en zeker nog andere talenten die van pas komen binnen De Fietsschool. Trek je fantastische foto’s? Vertel je prikkelende verhalen? Of herstel je fietsen in een handomdraai? Laat het ons weten, en we zoeken naar een manier om zinvol samen te werken.

Meld je aan als vrijwilliger

Zin om als vrijwilliger bij De Fietsschool aan de slag te gaan? Meld je dan vandaag nog aan, en wij begeleiden jou naar een fietsinitiatief in jouw buurt. Samen leren we zoveel mogelijk mensen fietsen!

Meer weten over De Fietsschool?

Wat is De Fietsschool, wie werkt er en waar droomt ze van? Hier vertellen we meer over wie we zijn en wat we doen.

Contact

Heb je vragen over De Fietsschool? Wil je fietslessen geven of een fietsinitiatief opzetten in jouw gemeente? Laat het ons weten!